Test din hjemmeside på 5 sekunder
Det er den hurtigste måde at teste hovedbudskabet på din hjemmeside eller webshopside.
Har du fået lavet det lækreste design, men synes ikke siden sælger nok?
Måske forstår dine besøgende ikke hvad det er du sælger.
Usandsynligt, tænker du. Alle kan da med det samme gennemskue, hvad mit site handler om. Er de idioter, eller hvad?
Ja, måske. Eller også spænder dit design ben for den umiddelbare opfattelse af dit produkt.
Tag det endelig ikke personligt, for det sker for stort set alle. Når først man er på indersiden, så mister man let blikket for, hvordan tingene ser ud for en, der aldrig har set dem før.
Prøv 5-sekunders testen på din hjemmeside. Det er nemt og giver dig måske en aha-oplevelse omkring formidling af dit budskab.
Sådan udfører du 5-sekunders testen
- Find et andet menneske
- Sæt dig sammen med dette menneske foran en computer
- Fortæl dem, at de skal kigge på en hjemmeside i 5 sekunder og bagefter fortælle, hvad de kan huske fra den
- Vis dem din side i 5 sekunder
- Lyt til hvad de siger uden at afbryde
- Skriv ned hvad de sagde
- Sammenhold udsagnet med hvad du gerne vil have, at siden kommunikerer
- Gentag indtil design og udsagn fra testperson passer sammen, eller du bevidst fravælger at lade dig influere af testresultatet
I tvivl om det virker?
Prøv at udføre testen selv.
Kig på din side i 5 sekunder, sluk for skærmen og fortæl dig selv, hvad du kan huske.
Du fik garanteret ikke det hele med, vel? Hvis du er helt ærlig?
Prøv derefter på en fremmed hjemmeside, hvor du ikke har nogen forudsætninger for at kende til indholdet.
Brug testen til skilte i den fysiske verden
Hvis forbipasserende ikke bliver fanget ind af dit budskab i løbet af de 2-5 sekunder det tager at køre eller gå forbi skiltet, så har du spildt dine penge.
Der er ingen ende på de plakater-i-lygtepæle, jeg er kørt forbi i bil, hvor jeg ikke engang som passager kunne nå at fange budskabet.
Læg mærke til det næste gang du kører igennem en mindre by, hvor der hænger plakater med reklamer i lygtepælene.
Nåede du at se hvad det var?
Hvornår det var?
Hvor det var?
Og her kommer forklaringen på billedet, der ledsager denne tekst: Et klassisk overlæsset vejskilt, som man forsøger at afkode i løbet af 2 sekunder, mens man kører forbi. Samtidig med, at man skal holde øje med resten af trafikanterne, ungerne ter sig på bagsædet og blodsukkeret er lidt lavt.
Sådan er dine kunders hverdag også.
Det er den nemmeste test i verden, så det er bare om at prøve den af.
Har du andre gode fif til hurtige brugertests? Så skriv endelig en kommentar her på siden.