Det skal du have styr på for at ranke i Google – 2015
Moz, som er blandt de mest vidende indenfor SEO, har lavet deres årlige bud på de vigtigste faktorer for en god placering i søgeresultater.
Her får du en opsummering af de vigtigste ting du skal have styr på.
Rapporten er baseret på:
- interviews med top SEO-folk i USA
- statistisk analyse af søgeresultater
- faktisk optimering af de sites, der ligger øverst i søgeresultaterne
Det skal du gøre
Positiv indvirkning på placering:
- Links fra andre hjemmesider, gerne fra så mange forskellige domæner som muligt
- Søgeord optræder i titel, overskrift og brødtekst (brug synonymer og andre formuleringer, undgå at gentage den præcist samme form af søgeordet mange gange)
- Længde på indhold, jo længere jo bedre (1100+ ord er gennemsnit for højtplacerede sider)
- Nyt indhold ofte
- Lav afvisningsprocent (brugeren hopper ikke væk fra din side med det samme)
- Mange sidevisninger
- Længere tid brugt på hjemmesiden
- Hurtig loadtid for hjemmesiden
Hverken eller:
- HTTPS (med mindre du har følsomme data, fx webshop eller bank)
- Billeder
Det skal du ikke gøre
Negativ indvirkning på placering:
- Unaturlige links
- Tyndt indhold
- Duplikeret indhold (flere sider med samme indhold)
- Generelt skal du opføre dig ordentligt ude på nettet. Du ved nok selv, hvornår du overskrider grænsen.
Der er gråzoner, som kan være svære at navigere i, men lad være med at skyde dig selv i foden med alt for hurtige løsninger.
Har du brug for et hurtigt boost, er der ingen vej uden om at hive penge op af lommen til annoncer hos søgemaskinerne.
Og med lidt flere ord
Skriv og strukturer dine sider, så de er overskuelige for kunder og læsere. Det gør det samtidig let for søgemaskinerne.
Win-win for alle dem, der skal bruge dit indhold.
Signaler fra brugerne har støt stigende betydning for ranking. Derfor er brugervenlighed i alle dens afskygninger vigtigere end nogensinde. Glem ikke, at det ikke er nok at være øverst i et søgeresultat. Folk skal også købe noget, når de er landet på din side.
H-tags til overskrifter er ikke kun til pynt. De er med til at fortælle søgemaskinerne, at her er vigtig information, som de kan bruge til indeksering.
Lad være med kun at lave bogstaverne større. Hvis størrelsen har betydning i strukturen, som i en overskrift, skal du bruge en Heading.
Sociale signaler, som de så kønt kalder det, betyder, at søgemaskinerne bruger deling af dit indhold på sociale medier til at vurdere, hvad der er nyt og spændende for brugerne.
Links fra sociale medier er ikke i sig selv en entydigt værdifuld ting, men samlet set har din placering i søgeresultater glæde af, at nogen deler dit indhold og liker det. Især hvis det betyder flere besøgende på din hjemmeside.
Jo længere din side har eksisteret, inklusive links til den fra andre sider, jo bedre. Det gør det lidt sværere for helt nye hjemmesider at slå igennem, men hav tålmodighed.
Til gengæld skal du ikke være ked af kun at blive nævnt med webadresse eller brand-navn, selvom det er uden link. Søgemaskinerne ser din hjemmeside blive nævnt og anderkender det, hvis det forekommer på en hjemmeside der tematisk er relevant og hænger sammen med din.
Generelt bliver det mindre og mindre vigtigt, om søgeordet indgår i linkteksten til din side. Det er blevet mere almindeligt, at det er domænet, der står som linktekst. Uanset om der bliver linket til forsiden eller en underside.
Top Ranking Factors 2015 fra Moz – den fulde rapport
Hent rapporten her: moz.com/search-ranking-factors
Rapporten er god og overskuelig, med en fin opsummering af anbefalinger for hvert kapitel.